۳۱ مرداد ماه فاز اول پروژه اخذ عوارض الکترونیک (ETC) آزاد راه مشهد- باغچه با حضور مسئولین استانی و کشور افتتاح شد.
مدیر عامل شرکت آزاد راه مشهد باغچه امروز ۳۱ مرداد ماه، در افتتاحیه فاز اول پروژه اخذ عوارض الکترونیک ( ETC) مسیر مشهد- باغچه که در ورودی آزاد راه شهید شوشتری مشهد برگزار شد، عنوان کرد: بنده تا پیش از حضور در مجموعه آزاد راه مشهد باغچه از مشکلات و شرایط سخت محیط مانند سروصدای آزار دهنده و… به خوبی اطلاع نداشتم. آزاد راه مشهد- باغچه برابر قانون احداث پروژههای عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانکها و سایر منابع پولی و بانکی مصوب سال ۱۳۶۵ و بر مبنای مصوبه هیات وزیران در سال ۱۳۷۷ با سرمایهگذاری مستقیم بانک ملی ایران و مشارکت وزارت راه و شهرسازی آغاز به کار کرده و در سال ۱۳۸۲ به بهرهبرداری رسیده است.
حسین شکرانی افزود: طول آزاد راه مشهد- باغچه از ۴۵۰ متر قبل از ایستگاه عوارضی شروع و تا پل منتهی به شهرستان تربت حیدریه ادامه دارد؛ بنابراین طول این آزاد راه حدود ۳۷ کیلومتر است.
مدیر عامل شرکت آزاد راه مشهد باغچه با اشاره به این نکته که این آزاد راه یکی از شریانهای حیاتی مشهد است، گفت: آزاد راه مشهد باغچه نقطه ارتباط با آزاد راه کنار گذر شمالی و شهرهای شمالی مشهد است. از طرفی به واسطه راه ارتباطی جاده فریمان و مجموعه آنتن سنگ بست ارتباط بین جاده فریمان و مرز دوغارون را با شهرستان مشهد فراهم میکند.
شکرانی تصریح کرد: این آزاد راه مانند بسیاری دیگر از آزادراههای کشور دارای فواید متعددی مانند کوتاه شدن مسیر، افزایش سرعت، کاهش مخاطرات جادهای و… است. همچنین با احداث این آزاد راه تعداد سوانح رانندگی کاهش محسوسی یافته است.
وی خاطرنشان کرد: مسیر آزاد راه شهید شوشتری از روکش آسفالت مطلوب، روشنایی قابل قبول و… برخوردار است. ضمن اینکه سه ایستگاه عوارضی طرق- مشهد، مشهد و فریمان در آزاد راه باغچه مشهد وجود دارد.
مدیر عامل شرکت آزاد راه مشهد باغچه عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی تا اوایل سال ۱۳۹۸ چهار آزاد راه تهران- ساوه، تهران- قم، کرج- زنجان و کرج- قزوین را به سیستم اخذ عوارض الکترونیکی مجهز کرد. پس از آن شرکت آزاد راه باغچه مشهد به دلیل حل معضلات ترافیکی، شهری و… از سیستم پلاکخوان در سطح آزاد راه استفاده کرد.
شکرانی ادامه داد: همچنین در سال ۱۳۹۹ مطالعات اولیه و جلساتی با مشاور مجموعه شرکت ساخت و توسعه زیربنای حملونقل کشور انجام شد، اما تامین اعتبارات یکی از موضوعات مهمی بود که منجر به ایجاد وقفه در اجرای پروژه الکترونیکی شدن عوارض شد.
وی تاکید کرد: در بخش اجرایی موضوع مکانیابی درگاهی نقاط الکترونیکی از اقدامات مهم این شرکت بود زیرا مکان جانمایی نقاط الکترونیکی باید از امکاناتی مانند برق، اینترنت، ایمنی و… برخوردار میبود. بر این اساس تیمی متشکل از پلیس راه خراسان رضوی، مشاور تخصصی شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربنایی حملونقل، اداره برق ثامن و… در پاییز سال گذشته تشکیل شده و تمامی بستر لازم برای آزادراه مشهد باغچه مورد مطالعه قرار گرفت.
مدیر عامل شرکت آزاد راه مشهد باغچه بیان کرد: آزاد راه مشهد باغچه اولین آزاد راه در سطح کشور است که مجموعه خصوصی در بخش احداث دکلهای ETC سرمایهگذاری کرده است. ما نیز برای شروع این کار احتیاج به اخذ مجوز، تامین برق سازهها و… داشتیم که این کارها به صورت موازی انجام گرفت.
شکرانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها نقطهای که برق آن تامین نشده و در مرحله صدور کنتور برق قرار گرفته، کیلومتر ۳۶ آزاد راه مشهد باغچه است. پس از قرار گرفتن این نقطه در مدار، کل مسیر آزاد راه مشهد باغچه به این سیستم مجهز خواهد شد.
وی با اشاره به مدلهای شیوه پرداخت عوارض الکترونیکی تصریح کرد: رانندگان میتوانند با مراجعه به سایت وزارت راه و شهرسازی (آنیرو) پلاک خودرو خود را در این سامانه ثبت کرده و با شارژ کیف پول الکترونیکی یا پرداخت مستقیم اپلیکیشنهای مرتبط عوارض خود را پرداخت کنند.
مدیر عامل شرکت آزاد راه مشهد باغچه تاکید کرد: موضوع اطلاعرسانی یکی از دغدغههای شرکت آزاد راه مشهد باغچه و وزرات راه و شهرسازی است. بر این اساس دستورالعملی صادر شده که میبایست در مسیر آزاد راه کیوسکهایی به منظور امکان پرداخت عوارض برای افرادی که امکان پرداخت به صورت الکترونیکی را ندارند، تعبیه شود.
سید هادی شریعتیار، معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادستان مرکز خراسان رضوی، اظهار کرد: الکترونیکی شدن آزادراهها خدمت مناسبی برای زائران و شهروندان شهرستان مشهد به حساب میآید. امروز راهسازی و حملونقل یکی از مهمترین بخشها در کشور است و باید خدمات خوبی در این حوزهها ارائه شود. همچنین همکاریهای لازم جهت سهولت در تردد روان و ایمن نیز باید صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: اخذ عوارض به صورت دستی منجر به ترافیک سنگین در آزادراه مشهد باغچه شده بود. بنابراین الکترونیکی شدن عوارض این مسیر به دلیل حفظ حقوق عامه حائز اهمیت مینمود.
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادستان مرکز خراسان رضوی بیان کرد: همچنین عدم اخذ عوارض از افرادی که قصد رفت و آمد به بهشت رضا(ع) را دارند نیز در این پروژه تعبیه شده است.
دریافت روزانه ۲ میلیارد تومان عوارض آزادراهی در کشور
همچنین مجید رضا ضیایی، نماینده شرکت سرمایهگذار در پروژه الکترونیکی شدن دریافت عوارض آزادراه مشهد باغچه نیز در ادامه این مراسم گفت: این پروژه از سال ۱۳۹۸ آغاز شده است. تاکنون بالغ بر ۸۰۰ میلیون تردد در آزادراههای کشور صورت گرفته و حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان عوارض آزادراهی در کشور از طریق پرداخت الکترونیکی اخذ شده است. میزان دریافت این عوارض به صورت روزانه ۲ میلیارد تومان است.
وی ادامه داد: آزادراه مشهد باغچه یازدهمین آزادراهی است که وارد چرخه اخذ الکترونیکی شدن اخذ عوارض شده است.